30/5/2012 Με Εφαρμοσμένη Ψυχοακουστική, το νέο Focus έχει “Κουρδιστεί” Ηχητικά σαν Μουσικό Οργανο…
Κάθε ήχος, στο νέο Ford Focus, από το κλικ του διακόπτη αυξομείωσης έντασης ήχου μέχρι το κλείσιμο μιας πόρτας, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε προσεκτικά από τους μηχανικούς της Ford.
Η ποιότητα ήχου έχει άμεση επίδραση στα συναισθήματα και, επομένως, στην αντίληψη συνολικής ποιότητας του οχήματος. Γι’ αυτό, οι μηχανικοί της Ford αφιέρωσαν πολύ χρόνο και σκέψη θέλοντας να δημιουργήσουν μία ευχάριστη ηχητική αίσθηση για τα οχήματά τους – κάτι όχι τόσο απλό.
Ο ήχος δεν μπορεί να αξιολογηθεί σε μία διάσταση, γι’ αυτό οι μηχανικοί ήχου της Ford χρησιμοποιούν τις αρχές της ψυχοακουστικής – μελέτη αντίληψης του ήχου – για να διερευνήσουν ιδιότητες όπως η ένταση, η οξύτητα και η τραχύτητα. Έτσι μπορούν να προσδιορίσουν ποιους ήχους προτιμούν οι πελάτες, ή ποιοι προκαλούν την κατάλληλη απήχηση όπως π.χ. μία ενέργεια του οδηγού, ή την αντίληψη της ποιότητας.
Στο νέο Focus, καινοτομίες όπως ένα ειδικό ακουστικό στρώμα στο παρμπρίζ και ένα πιο παχύ κρύσταλλο παραθύρων έχουν βοηθήσει στη μείωση των ανεπιθύμητων θορύβων. Ο θόρυβος από το δρόμο έχει μειωθεί κατά 2dB κατά μέσο όρο σε ποικίλες οδικές επιφάνειες. Ο θόρυβος του αέρα, μετρημένος στο ελεγχόμενο περιβάλλον μιας αεροδυναμικής σήραγγας, μειώνεται κατά 3 sones. Και ο θόρυβος από τον κινητήρα έχει μειωθεί κατά 1dB, παρά την αύξηση της ισχύος.
Η μείωση θορύβου θα είναι ιδιαίτερα αισθητή στα αυτιά των αγοραστών των εκδόσεων diesel. Χάρη στα ηχοαπορροφητικά μέτρα που ελήφθησαν για τα μπεκ και τις μπεκιέρες, τα βελτιστοποιημένα χαρακτηριστικά της αντλίας καυσίμου και τη βελτιωμένη σχεδίαση καλύμματος του κινητήρα, η ‘κρουστική καύση’ των νέων κινητήρων diesel έχει μειωθεί προσφέροντας μία αθόρυβη λειτουργία, μέσα κι έξω, εφάμιλλη με των βενζινοκινητήρων.
Εμφαση σε ‘Καλούς’ Ηχους
Όμως η Ford δεν προσπαθεί μόνο να αντιμετωπίσει τους ανεπιθύμητους θορύβους. Επιδιώκει παράλληλα να αναβαθμίσει τους πιο ευχάριστους ‘καθαρούς ήχους’. Για παράδειγμα, έδωσε μεγάλη έμφαση στον ήχο κλεισίματος των θυρών του νέου Focus.
Η Ford έκανε μία παγκόσμια έρευνα ακουστικής, ζητώντας από 100 πελάτες να κατατάξουν 30 ήχους κλεισίματος θυρών με σειρά προτίμησης. Από το αποτέλεσμα, οι μηχανικοί μπόρεσαν να προσδιορίζουν αντικειμενικά τα χαρακτηριστικά ήχου που προτιμούν οι πελάτες και να δημιουργήσουν τις επιμέρους παραμέτρους που θα τους βοηθούσαν να πετύχουν αυτό τον ήχο.
Στο νέο Focus, έπρεπε να ασχοληθούμε με το μεντεσέ της πόρτας για να μειώσουμε το κροτάλισμα και κούμπωμα (κλικ), βελτιώνοντας την τσιμούχα γύρω από το άνοιγμα της πόρτας και την υποδοχή της ώστε να μειωθεί ο κρότος κατά το κλείσιμο. Επίσης τοποθετήθηκε νέος αφρός απόσβεσης στη θέση των παραδοσιακών μονωτικών πάνελ στις πόρτες.
Επιπλέον, το Focus υιοθετεί φιλοσοφία ‘θυρών με ζώνες’ που έχουμε ήδη δει στο Mondeo, και προσφέρει πιο άκαμπτες πόρτες και λιγότερο θόρυβο σε όλες τις ταχύτητες.
Σε μία έρευνα ακουστικής της Ford, μετά τις βελτιώσεις, οι πελάτες κατέταξαν την ποιότητα ήχου κλεισίματος θυρών του νέου Focus πολύ ψηλότερα συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο. Το απίστευτο είναι ότι όλα αυτά επιτεύχθηκαν με παράλληλη μείωση του συνολικού βάρους και των τεσσάρων θυρών κατά 2.5 kg.
Κάτω από το καπό, οι βενζινοκινητήρες EcoBoost μελετήθηκαν ώστε να παράγουν ένα διακριτικό ήχο στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αλλά σπορ και πιο δυναμικό στη δυνατή επιτάχυνση. Το μυστικό αυτής της επιτυχίας είναι η χρήση αντηχείου, μιας συσκευής που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στις σπορ εκδόσεις ST, RS και RS500 του προηγούμενου Focus.
Το αντηχείο είναι ένα ακουστικό κουτί που ‘συλλέγει’ τις ευχάριστες συχνότητες από τον κινητήρα και το σύστημα εισαγωγής και στη συνέχεια τις αναμεταδίδει απευθείας στην καμπίνα των επιβατών.